Pagina's

zondag 26 augustus 2012

Beterlezen


Eind 2011/begin 2012 was ik net even iets meer ziek dan anders. In ieder geval voldoende ziek om van belangstellenden uit mijn omgeving boeken en boekenbonnen cadeau te krijgen. De boeken zijn in mijn geval veelal poëziebundels en bonnen zijn door mij ook gebruikt om gedichtenverzamelingen aan te schaffen. Daardoor en door de extra tijd die ik daarvoor had, heb ik voor mijn doen veel titels met veel aandacht door geakkerd, dit is de lijst:


  • Nachoem Wijnberg, Als ik als eerste aankom
  • Patty Scholten, De ziel is een pannenkoek
  • Jan Lauwereyns, Hemelsblauw
  • Sylvia Hubers, God gaf ons apparaten
  • Peter Knipmeijer, Listeria
  • Joris Miedema, Oogtheater
  • Leo Herberghs, Hij, de langzaamste
  • Mark van der Schaaf, Een enkel groen blad, de olie van pelikanen
  • Jabik Veenbaas, Om de zee te bewaren
  • Hertha Müller, De rokkenjager en diens bijdehante tante
  • Toyo Shibata, Geef de moed niet op
  • Nanne Nauta, Terzinen

en nog een drietal bloemlezingen, die ik hier verder buiten beschouwing laat.

Heel veel ga ik u er hier over niet vertellen, ik beperk met tot het volgende lijstje:


  • Beste bundel is van Nachoem Wijnberg
  • Beste gedicht is van (ahum) Nanne Nauta
  • Beste regel is van Peter Knipmeijer


Of u dat ook vindt? Tja, dat kunt u ook beoordelen, als u het werk van bijvoorbeeld van der Schaaf, Knipmeijer en Nauta bij de uitgever bestelt.

Ik heb (of is het 'ben'?) in ieder geval lekker betergelezen.